Brugervenligt spillerstyringssystem i spilindustrien

Efterhånden som digitale spil bliver mere populære og udbredte, er der behov for brugervenlige spillerstyringssystemer for at sikre kvalitetsspil.

Designere af brugergrænseflader (UI) er ansvarlige for udformning og udvikling af brugergrænsefladeelementer, der hjælper spillerne med at navigere i vigtige spilfunktioner, f.eks. HUD'er, der viser kortoplysninger, karakterens helbred og erfaringspoint.

Spil-controllere

Spilcontrollere er input-enheder, der giver brugerne mulighed for at interagere med en computer, som de spiller spil på. De bruges af mange forskellige personer og varierer i form, materialer og knaplayout.

En almindelig controllertype er D-pad'et med fire knapper, to på hver side af controlleren. Denne type controller kan bruges til alle spil, der understøtter den.

En anden almindelig controllertype er den analoge pind, som er en cirkulær pind, der bevæger sig som reaktion på brugerens bevægelser. Den bruges ofte til at styre bevægelser i 3D-spil eller til at justere kameraets perspektiv.

Efterhånden som antallet af spillere er steget, og efterhånden som flere spillere har råd til spilsystemer med en høj pris, er der et stigende behov for controllere, der kan bruges af en bredere kreds af forbrugere. Dette kræver, at producenterne forbedrer ergonomien i deres controllere og leverer dem i forskellige størrelser, der kan imødekomme en større vifte af antropometriske størrelser.

Input-enheder

Input-enheder er den hardware, der bruges til at interagere med computerspil eller videospilkonsoller. De sender data fra en bruger til spillet eller computeren og modtager også data fra spillet eller computeren, som de sender tilbage til brugeren.

En mus og et tastatur er typiske input-enheder, der bruges til at styre computerspil. Disse enheder er designet til at give bedre hastighed, komfort, nøjagtighed og smidigere bevægelser for spilleren.

Joysticks, retningsbestemte puder, flere knapper, analoge pinde, bevægelsesregistrering, berøringsskærme og en række andre input-enheder findes i spilindustrien. De er alle specialiseret til forskellige spilapplikationer og er i stand til at opfatte brugerens bevægelser på en meget naturlig måde.

Nogle af disse enheder tilbyder også en logisk brugergrænseflade til navigationscontroller. Denne grænseflade giver et fælles ordforråd for UI-navigationskommandoer, hvilket muliggør konsistente input på tværs af spil og fysiske input-enheder.

Knaptilknytning

I spilindustrien er knaptilknytning en funktion, der gør det muligt for spillere at ændre input til enhver controller. Ved at omplacere kontrolelementer kan man gøre spilsessioner mere behagelige og åbne oplevelsen for nye spillere.

Denne funktion bruges primært af spillere, der har funktionsnedsættelser, som påvirker deres evne til at styre en spilcontroller. Det drejer sig bl.a. om cerebral parese, rygmarvsskader, traumatisk hjerneskade, forbrændinger m.m.

En person med en rygmarvsskade kan f.eks. have problemer med at kontrollere sine skulder- og albuemuskler. Dette kan gøre det svært at styre en pistol eller andre genstande.

For at hjælpe personer med handicap med at styre deres spil bruger udviklerne knapmapping. Disse tilknytninger gemmes ofte som forudindstillinger, der kan bruges i andre spil, så spillerne ikke behøver at omtilpasse deres controllere hver gang, de spiller. Dette er især nyttigt for spillere, der spiller N64-spil sammen med venner, som måske har forskellige opsætninger. Det kan spare en masse tid og frustration.

Brugergrænseflade

Brugergrænsefladen er den vigtigste måde, hvorpå spillerne interagerer med et spil, og den kan også betragtes som en væsentlig del af spiloplevelsen. Den kan hjælpe spillerne med at forstå spillet bedre med visuelle oplysninger som livsindikatorer, score eller niveau, hot bars og meget mere.

UI'et kan opdeles i to grupper - diegetisk (findes i spillet) og ikke-diegetisk (et overlay oven på spillet).

Et godt UI-design kan gøre dit produkt mere intuitivt, behageligt og effektivt for brugerne at bruge. Det gør det lettere for folk at finde produkter og tjenester, foretage handlinger og få oplysninger.

 


 

 

Seneste nyheder

 
 
08. Feb - 2012
Sælges
3 stk. 2010 cykler sælges uden motor or karburator...
06. Feb - 2012
Engelsk kalender
Ipswich' løbs kalender for 2012 er nu blevet lagt ...
04. Feb - 2012
Kontrakt forlængelse i England
Morten fortsætter i 2012 med at køre for Ipswich W...
16. Maj - 2011
Skadet
Morten blev desværre slemt skadet da han for 2 uge...
 

 


Stamklub   

 Ligaklub

Danmark

Ipswich Witches

Premier League

England

 Vores Sponsor

Casino kampagner


 

 
 

Webdesign © Michael Domino og Lars Friis 2004